SMILK – del 5

SMILK del 5 – Kultur og Filosofi

I femte og sidste afsnit om SMILK modellen, der snakker Daniel og Michael om Kultur og Filosofi. Traditionelt set et meget svært område at beskæftige sig med når man anvender SMILK modellen. Fordi Kultur og filosofi kræver noget Knowhow og intern viden om virksomheden. Daniel og Michael har en del viden om Skoda og BMW, men har trods alt ikke deres personalehåndbog. Så de kommer i denne video til at gætte lidt, da det kræver dybdegående viden om en virksomhed for at beskrive denne kultur.

BMW – en beskrivelse af deres Kultur og filosofi

Michael starter ud med at beskrive BMWs kultur udfra Edgar Scheins organisationskulturteori med det berømte isbjerg, hvor det ikke alt man umiddelbart kan se. Michael talte med manden der udleveret bilen til ham. De talte om BMW1 serien. Noget af det der skinnede igennem var at den nye model er blevet fortrukken og det var ikke sjovt for ham eller BMW, fordi det ligger i hele deres DNA at BMW laver baghjulstrukne biler, da det er en sportsbil. Men det BMW havde fundet ud af var, at de kunder der købte deres BMW1 serie var fuldstændig ligeglade med det, hele 70% vidste faktisk intet om den DNA. De var bare interesseret i at få lidt mere plads i bilen. Så derfor har BMW nødt til at ændre det, så her kan man snakke om en kulturændring.

BMWs kultur er der forskellige folk til forskellige områder, da de alle skal være eksperter i det de står for.

Skoda – en beskrivelse af deres Kultur og filosofi

I modsætning til Michaels oplevelse med forskellige ansatte hos BMW, så mødte Daniel samme mand fra start til slut i hans købsproces. Dér er der en filosofi over at det er den personlige kundeoplevelse der er vigtigt her og ikke ligesom hos BMW, hvor det er ekspertviden der tæller.

Se hele føljetonvideoerne her eller dyk ned i hvert afsnit:

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.