Intro til Porters five forces

Introduktion til Porters Five Forces

Én af ServiceShowets første videoer der blev optaget var en introduktion til Porters Five Forces grundet stor efterspørgelse fra de studerende. ServiceShowet er siden blevet mere kameravante og har ændret tilgangen fra at fortælle om metoden til at diskuterer teorien. Selvom det er en gammel video er den viden Michael giver i videoen om modellen stadig relevant og brugbar.

Den video føljeton som Michael i sin tid lavede om Porters Five Forces er opdelt i nedenstående 5 afsnit:

Et stykke tid efter Michael havde optaget Porters Five Forces videoerne, valgte Daniel og Michael sammen at lave en Porter Five Forces video i rigtig ServiceShowets stil som både forklare om teorien og diskutere brugen af Porters Five Forces. Videoen hedder  blot Porters Five Forces.

Kort beskrivelse af Porters Five Forces

Porters Five Forces blev introduceret af Michael S. Porter i hans artikel “How Competitive Forces Shape Strategy” i Harvard Business Review, udgave marts-april 1979. Modellen Porters Five Forces er tiltænkt til at analysere branchen som virksomheden befinder sig i samt de konkurrencemæssige kræfter som virksomheden står overfor og dermed afklare, hvor stærk en position virksomheden har indtaget. Porters Five Forces kan også med fordel være med til at afdække, hvor attraktivt det er at gå ind i branchen.

Modellen hedder oprindelig – “kræfter som styrer konkurrencen i en branche” men i dag kalder alle den Porters Five Forces.

Porters Five Forces Model

Model af egen tilvirkning, Porters Five Forces

Porters Five Forces består af fem ellementer, de fem forces også kaldet styrker på dansk. De Fem elementer er inddelt i følgende:

  • Leverandørernes forhandlingsstyrke
  • Kundernes forhandlingsstyrke
  • Potentielle indtrængere
  • Risiko for substitution

De overstående fire elementer har en relativ kraftig påvirkning på konkurrencesituationen på det marked en virksomhed befinder sig på, som er elementet der står i midten.

Mere information om teorien

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.