Porters five forces

Porters Five Forces – Sweet Talks

Daniel og Michael fra ServiceShowet fortæller om hvordan man bruger modellen samt diskutere brugen af teorien. Daniel og Michael har valgt at tage udgangspunkt i emnet Disneyland Paris til at gennemgå Porters Five Forces.

Porters Five Forces model

Billede af modellen om Porters Five Forces

Hvad starter man med?

Typisk plejer man at starte ud med hvem leverandørerne er. I forhold til Disneyland, så har de rigtig mange leverandører. ServiceShowet vælger dog hurtigt at indsnævre det til oplevelsesparken.

Eksempler på leverandører i Disneyland (Et meget lille udpluk):

  • Vand
  • Strøm
  • El

Generelt alle de leverandører der er med til at holde Disneyland kørerne. Man tager udgangspunkt i hver leverandør og finder frem til hvor stærk eller svag hver leverandør er. En leverandør er stærk hvis en leverandør kan sætte sin egen pris og på den måde have en slags “monopol”, så Disneyland ikke kan gøre så meget ved prisen. Er der flere leverandører til f.eks. strøm, så kan Disneyland selv vælge hvilken slags leverandør de vil have og så vil prisen presses i bund, hvilket gør leverandøren svag.

Eksempler på kunder for Disneyland (Et meget lille udpluk):

  • Kunder til Disneyland (primært fra Europa)

I forhold til spørgsmålet om kunderne har en stærk eller svag forhandlingsstyrke, der kan argumenteres hvorvidt kundernes forhandlingsstyrke er stærk eller svag. Daniel mener at kunderne har en relativ lav forhandlingsstyrke, da der ikke er andre end Disneyland som giver den oplevelse mange af kunderne er ude efter og de sætter prisen stortset som de vil. Michael påpeger at der er mange andre forlystelser end lige Disneyland, men giver de så den oplevelse som man er ude efter? og kan man deraf regne dem som konkurrenter? Her skal argumenteres for og imod.

Eksempler på risiko for substitution (Et meget lille udpluk):

  • De andre forlystelsesparker
  • Gå i biografen og se en Disney film
  • Købe en Disney ting i en butik

Substituerende produkter er om der er noget der kan erstatte det man kunne få for en oplevelse. Det afhænger meget af hvilken oplevelse man er ude efter. Har man lyst til en læskedrik med brus i, så er der mange andre substituerende produkter end den man lige kan få i Disneyland.

Eksempler på potentielle indtrængere (Et meget lille udpluk):

  • Opstarte en anden forlystelsespark

Den potentielle risiko for indtrængere vurderes til at være relativ lav, da man ikke bare lige starter en anden forlystelsespark op. Det kræver meget kapital og viden for at starte sådan en forlystelsespark op så vil kunne stå i stærk konkurrence til Disneyland. Der er det der hedde “høje indtrængningsbarriere”.

Eksempel på konkurrencen på markedet

  • Andre forlystelser

Kig eventuel på, hvormange udbydere er der? Jo flere udbydere jo hårdere konkurrence. Derefter kigger man på selve produktet, jo mere præference der er for et brand jo mindre bliver konkurrencen.

Har du brug for uddybende videoer om Porters Five Forces så se alle ServiceShowet videoer om modellen.

Find flere videoer om Porters Five Forces

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.