Kundernes forhandlingsstyrke

Porters Five Forces – Kundernes forhandlingsstyrke

Michael forklarer her om kundernes forhandlingsstyrke i Porters five forces fra et regnskabsmæssigt perspektiv. Hvis du lige har set videoen om Leverandørernes forhandlingsstyrke, så kan denne video godt lyde meget som en gentagelse fordi der er mange af de samme elementer.

Når man kigger på virksomheden overfor sine kunder, så ud fra et økonomisk perspektiv er det i virksomhedens interesse at få så mange penge som muligt for produktet. Det der er i kundens interesse er at få produktet eller service så billigt som muligt. Der er nedenstående elementer der kan gå ind og påvirke kundernes forhandlingsstyrke:

1. Jo flere kunder

Jo flere kunder virksomheden har, jo større forhandlingsstyrke har virksomheden.

2. Jo flere leverandør

Jo flere leverandører kunden kan gå til, jo større forhandlingsstyrke har kunden. Hvis kunden bare kan gå et andet sted hen og købe deres varer får kunden en stor forhandlingsstyrke.

I sidste ende er det normalt ofte kunden der har den stærkeste forhandlingsstyrke, da de bare kan lade være med at købe varen.

Hvad sker der hvis man har en stærk kunde?

En kunde med en stærk forhandlingsposition vil forhandle salgsprisen ned og det vil påvirke virksomhedens omsætning. Før talte vi om vareforbruget ved leverandørerne, nu er det omsætningen vi kigger på. Hvis omsætningen går nedad, så går bruttofortjenesten også nedad.

Hvad sker der hvis vi har en svag kunde?

Hvis vi har en svag kunde, så sker det modsatte, så har virksomheden en mulighed for at sætte salgsprisen højere hvilket medfører en omsætning og bruttofortjeneste der er højere. Når man er begyndt at kigge på hvor stærk ens kunde er i forhold til deres forhandlingsstyke, så kan man begynde at kigge på hvordan det påvirker regnskabet.

Find flere informationer om Kundernes forhandlingsstyrke i Porters Five Forces

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.