Hvor ser vi Blue Ocean strategi i vores hverdag

Det er søndag morgen, og mange mennesker er stået op, mange med og nogle uden tømmermænd. Hvis du er dansker og over 12 år, er noget af det første du står op til formentlig opdateringerne på Facebook, og formentlig på din smartphone. Men hvad har det med Blue ocean strategi at gøre tænker du måske.

Nu sætter jeg mig ind i en tidsmaskine og flyver tilbage til midt 90’erne. Jeg selv vågnede op om søndagen, nogle gange med og andre gange uden tømmermænd. Hver gang vågnede jeg op, ligesom alle andre på planeten, uden opdateringer på Facebook på min smartphone. Hvorfor? Fordi ingen af disse to eksisterede.

Fælles for de to firmaer er at de begge dækker behov, som ingen i midt 90’erne anede at de havde. Det er her at fortællingen om blue ocean strategi kommer ind i billedet. For hvis man skal undgå at ramme ind i et red ocean marked, gælder det om at finde ud af hvordan man kan gøre konkurrencen irrelevant. Dette gøres ved at finde frem til og realisere et værditilbud som der ikke er andre der fokuserer på. Men det skal også gøres på det rette tidspunkt.

Man behøver ikke at opfinde noget nyt for at ramme et Blue ocean

Det var ikke Apple der opfandt smartphonen, for der var flere der havde forsøgt at lave en smartphone, inden Apple kom med deres iPhone. Der var også mange andre firmaer der lavede smartphones – Mine første smartphones var en LG og en HTC.

Det Apple formåede at gøre konkurrence irrelevant i mange år fordi de fokuserede på brugervenlighed og design til forbrugere. Andre styresystemer var sikkert meget effektive, gav mange muligheder og var en drøm for nørder. Apple fokuserede på et lukket, simpelt og flot system designet til forbrugere, og det forspring de opnåede holdt i mange år.

Desværre kan man ikke forvente at kunne have sit Blue ocean for sig selv i lang tid. Andre søger henimod et Blue ocean, netop fordi konkurrencen er lille. Lav konkurrence betyder typisk et større overskud pr. styk. Det er noget som tiltaler de fleste virksomheder, som enten bliver potentielle indtrængere, direkte konkurrenter, eller søger at snylte ved at lave substituerende produkter. Dette skete også med smartphonen, som nu er et benhårdt og blodrødt ocean.

Blue Ocean skal ikke stå alene

Når man skal foretage en analyse, er det vigtigt at man har øje for at Blue Ocean strategi kun er en delmængde. Andre modeller taler ind i samme sprogbrug om værditilskrivning i forhold til kunden/gæsten; Porters værdikæde, LEAN og Business Model Canvas – for at nævne nogle stykker – fokuserer alle på at forøge værdien for kunden.

Det er dog færre modeller der i lige så rent som Blue ocean strategi fokuserer på at udvikle værditilbud som endnu ikke eksisterer, men det gør Business Model Canvas og Value Proposition Design modellerne.

For at summe op, skal du være opmærksom på at Blue Ocean strategi er en analysemodel. Modellen gør sig bedst hvis den får følgeskab af andre modeller i din analyse. Til gengæld er det en fantastisk model da der ligger en – for de fleste – visualiserbar historie bag modellen.

Et blåt ocean er stille og roligt, solen skinner og himlen er skyfri. Men når man bevæger sig ind i på et konkurrencemarked begynder konkurrenterne – som hajerne i vandet – at bide fra, og blodet farver vandet rødt. Man kan næsten forestille sig at det blæser op og skyerne trækker ind over til storm og regn…

/Michael

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *