Channels (BMC)

Channels

Channels eller på dansk “Kanaler” beskriver, hvordan en virksomhed kommunikerer med og når ud til sine kundesegmenter for at levere et værditilbud. Kanaler er altså virksomhedens vej til kunden. Når du skal tage stilling til hvilke kanaler de virksomhed bør bruge, så skal du kigge på din Business Model Canvas som helhed, da kanaler både favner kommunikationskanaler, distributionskanaler og salgskanaler, altså hele vejen til dine kunder.

Kanalerne kan udfylde adskillige funktioner, naturligvis afhængig af virksomheden. Se nedenstående som eksempler hvad kanaler kan gøre:

  • Øge kundernes opmærksomhed på virksomhedens produkter og ydelser
  • Hjælpe kunderne med at vurdere en virksomheds værditilbud
  • Give kunderne mulighed for at købe specifikke produkter og ydelser
  • Levere et værditilbud til kunderne
  • Yde kundessupport efter købet

Faser i kanalerne

Der arbejdes med direkte og indirekte kanaler samt ejede kanaler og partnerkanaler. Kanalerne indholder 5 adskilte faser:

  1. Bevidsthed: Hvordan øges bevidstheden om vores virksomheds produkter og ydelser?
  2. Evaluering: Hvordan hjælper vi kunderne med at evaluere vores virksomheds værditilbud?
  3. Køb: Hvordan giver vi kunderne mulighed for at købe konkrete produkter og ydelser?
  4. Levering: Hvordan leverer vi et værditilbud til kunderne?
  5. Efter salg: Hvordan yder vi support til kunden efter købet?

Du skal se på hele brugeroplevelsen og ikke blot det øjeblik kunden køber dit produkt, for det vigtige er at du får kunden til at købe dit produkt eller serviceydelse og ikke dine konkurrenters.

Læs mere om hvordan man med fordel kan inddrage de 7 p’er i kanalerne i dette blogindlæg.

Find mere information om kanaler

ServiceShowet har samlet nogle nyttige links til at forklare og inspirere til at finde frem til din virksomheds kanaler

Det der er særligt vigtigt når du skal finde frem til kanalerne er at udspecificere hver enkelt kanal og sørger for at kanalen bidrager til at give dit kundesegment en god oplevelse.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.